POLYTECHNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ

Měrné systémy a historie metrické soustavy. Zabrousili jsme trochu do historie, kdy se ještě metrický systém nepoužíval a v každém městě platila jiná míra – loket. I dnes se však v USA používá angloamerická měrná soustava, odlišná od námi používané (coul – palec, míle…). Zvolili jsme si tedy pro projektový den svou měrnou soustavu. Dřevěný čtvereček 1,6 x 1,6cm a nazvali ho dětským palcem. Podle různých číselných zadání jsme vykládali dřevěné mozaiky. Používali jsme i čtverečky v délkách jejich pravidelných násobků 1 – 15. Sadu všech velikostí, se čtverečky a dvojnásobky navíc, mělo k dispozici každé dítě. Brzy pochopily, že čísla lze vyjádřit odpovídajícími násobky čtverce. Na každém dřívku bylo pravidelné dělení nakresleno čarou. Když zjistily, že pro rychlou práci je musí mít stále seřazené před sebou podle velikosti, zadání se střídala častěji.
Sestavovali jsme především pravidelné čtvercové a obdélníkové plochy v rozsahu malé násobilky, ale i „schody a zubaté pyramidy“ a obvody čtverců a obdélníků.

Orientace v trojúhelníkové síti. Každý měl k dispozici dřevěnou krabičku se sadou 45 ti rovnostranných trojúhelníků, o velikosti strany trojnásobku hrany čtverečku (tři palce). Sestavovali jsme pyramidy 1 – 15, podle počtu trojúhelníků, uložených v jedné straně. Trojúhelník č. 1 – jeden trojúhelník.
Trojúhelník č. 2 – dva trojúhelníky na každé straně, celkem čtyři v obrazci. Č. 6 – 36 celkem, č. 10 -100 trojúhelníků v obrazci celkem.
Sestavením šesti trojúhelníků vrcholy k sobě, vznikne šestiúhelník č. 1. Šest dětí okolo stolu sestaví společně v jeho středu první šestiúhelník (6 trojúhelníků č. 1). Pak si každé zvětšuje „svůj trojúhelník“ na č. 2, 3, – 9. Víc trojúhelníků už ve své sadě nemá. Postupně vzniknou šestiúhelníky č. 1 (šest troj.) č. 2 (24 troj.) – 9 (486 trojúhelníků). Sestavovat se může síť jednoduchá, s trojúhelníkovou mezerou mezi dvěma trojúhelníky, nebo dvojitou, s  mezerou vyplněnou trojúhelníkem.
Zkoušeli jsme i sestavování obrazců propojením trojúhelníkové a čtvercové sítě, podle předlohy z dataprojektoru.
Stavěli jsme také trojúhelníkové věže. Rekord byl 45 trojúhelníků na sobě.

Přívěšek pro maminku. Zadáním bylo sestavit plochu 3 x 3 palců (čtverečků), se čtvercovou dírou uprostřed a slepit ji ve dvou vrstvách na sebe. Materiál – 4 x lišta č. 3 (tři palce) a 4 x č.1 (palec).
Vznikl vnější čtverec (3 x 3 palce) a vnitřní čtverec (1 x 1 palec). Po zaschnutí jsme šňůrku navlékli skrz otvor, uzlík a přívěšek je hotov.Bylo velmi zajímavé sledovat různé schopnosti dětí, převádět abstraktní zadání v praktické provedení. Některé řešily úkoly takřka na 100%. Vzhledem k jejich nové zkušenosti s těmito pomůckami, skvělé výkony.

Samuel Fojtů

FOTOGALERIE ZDE